Sistema informàtic de facturació (SIF) – VERIFACTUR – Factura electrònica

Els propers mesos i/o anys entraran en vigor normes que faran canviar de forma molt important la forma de facturar de les empreses. Us expliquem a continuació les diferències entre aquests tres conceptes: Sistema informàtic de facturació (SIF) – VERIFACTUR – Factura electrònica.

 


 
 
És el mateix el SIF, el Verifactur i la factura electrònica?
 
No. Aquests conceptes no son sinònims. Son dues obligacions diferents, que afecten a tots els empresaris, amb objectius i terminis d’implantació diferents.
 
1. El Sistema Informàtic de Facturació (SIF) i el Sistema d’emissió de factures verificable (Verifactur) estan regulats en un Reglament que estableix el requisits que han de tenir els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten el processos de facturació dels empresaris i professionals. Està desenvolupat pel Ministerio de Hacienda.
 
2. La factura electrònica està regulada en la Llei “Crea i Crece”, que obliga als empresaris i professionals a expedir, remetre i rebre factures electròniques entre empresaris i professionals. Està desenvolupada pel Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital.
 
 
1. SISTEMA INFORMÀTIC DE FACTURACIÓ (SIF) – VERIFACTUR
 
Que suposa l’entrada en vigor del Sistema Informàtic de Facturació (SIF) i el Sistema d’emissió de factures verificable (Verifactur)?
 
Suposa la necessitat de totes les empreses (grans, petites, autònoms) de tenir un programa de facturació adaptat a uns requisits tècnics, per emetre les factures o tickets.
 
Les empreses tindran dues alternatives per complir amb l’objectiu de garantir un procés de facturació que sigui segur, no manipulable, accessible i amb una estructura i forma estàndard per facilitar la lectura dels registres, l’anàlisi automatitzat i la remissió a l’Administració Tributària.
 
Opció 1. El Sistema Informàtic de Facturació.
Suposa que totes les empreses i autònoms han de tenir un software de facturació (no serviran ni words, ni excel ni pdf) que garanteixin la inalterabilitat dels registres de facturació: factures complertes i factures simplificades (tickets).
Els fabricants i comercialitzadors de softwares seran els que garantiran que el seu software compleix amb els requisits exigits per la normativa.
 
Opció 2. Sistema Verifactur
Suposa enviar la factura complerta o simplificada a la AEAT per poder acreditar el requisit de que no serà manipulada en el futur.
 
 
Quins objectius pretén?
 
– Reforçar l’obligació d’emetre factura de totes les operacions que fan empresaris i professionals.
– Aconseguir que totes les operacions que es realitzin es gravin al sistema informàtic de manera segura i no manipulable.
– Incentivar el consumidor final perquè sol·liciti els comprovants de les seves operacions i pugui remetre voluntàriament a l’Administració tributària la informació bàsica d’aquestes factures per verificar-ne el registre i l’exactitud de les dades reflectides.
– Garantir la integritat, l’autenticitat i la traçabilitat de les dades registrades, dificultant la falsificació o modificació dels registres de facturació.
– Aconseguir una major eficàcia en la comprovació tributària dels òrgans que tenen assignada aquesta competència.
Son objectius destinat al compliment de les obligacions tributàries.
 
A qui afecta el Sistema Informàtic de Facturació (SIF) i el Verifactur?
 
A tots els obligats tributaris a emetre una factura o un tiquet, independent del seu volum de facturació, ja siguin empreses o autònoms (grans i petites empreses, comerços o professionals).
Y a qualsevol dispositiu que emeti factures amb aplicacions, ordinadors o TPVs.
La obligació, doncs, és de l’empresa. Els proveïdors d’informàtica hauran d’adaptar els seus productes al Reglament, complint amb els requisits que demana la norma i facilitant a empreses i comerciants una eina necessària per emetre factures i tickets d’acord amb aquesta norma.
 
Que haurà d’incloure la factura emesa?
 
Les factures emeses pel sistema informàtic hauran d’incloure un codi QR amb el seu contingut. També els tiquets. La Ordre 1177/2024 publicada en el BOE el dia 28 d’octubre determina els requisits tècnics que hauran de tenir totes les factures i tickets emesos.
 
Quan entra en vigor aquesta obligació?
 
L’1 de juliol de 2025.
 
 
2. FACTURA ELECTRÒNICA
 
Que és una Factura Electrònica?
 
La factura electrònica és un fitxer amb el contingut exigit per la llei (Número, data, Nom, Nif i domicili del emissor i del destinatari, descripció de les operacions, base imposable, tipus IVA, total factura) amb un format estructurat (XML, EDIFACT, etc.),  que es pot transmetre des de l’ordinador de l’emissor al del receptor per mitjans telemàtics.
 
És un .pdf una Factura Electrònica?
No.
 
Quins objectius pretén?
 
– Digitalitzar les relacions empresarials.
– Reduir costos de transacció.
– Facilitar la transparència en el trànsit mercantil.
– Aturar de manera eficaç la morositat a les operacions comercials.
 
Qui està obligat?
 
Tots els empresaris i professionals quan el destinatari de la operació sigui un empresari o un professional.
 
Quan no s’està obligat?
 
– En operacions on el client és un particular.
– En operacions intracomunitàries.
– En exportacions.
– Quan s’emeten factures simplificades (tiquets).
 
Quan entra en vigor aquesta obligació?
 
Està pendent de publicació el Reglament, però en tot cas, 1 anys des de la data de publicació d’aquest reglament per les empreses que facturin més de 8.000.000 euros i dos anys per les que facturin menys de 8.000.000 euros.
Newsletter